Wednesday, March 2, 2011

OCZ SSD

Igår fick jag hem min nya SSD-disk. Beställde en 60GB OCZ Vertex2 när den kampanjades av Dustin på Facebook. (890 spänn).

Pluggade in den och tänkte börja med att uppdatera mjukvaran i den innan jag installerade nåt på den, men tji fick jag på den. :P Insåg att systemet behövde ha diskarna i AHCI-läge, men jag hade kört dom som "Native IDE". (En rest från alla jävla problem jag hade med datorn från början. Komplett är fortfarande inte mina idoler.) Men så kom jag på att jag sett en option för att göra om diskarna till AHCI i ett program som jag "köpt" på nätet. Så efter en snabb konvertering och ett par omstarter så funkade disken att uppgradera och installera Win7 på. Snabbt gick det, och snabb blev den.

Om någon snubblar på det här inlägger och undrar vad det var för program jag använde så är det "Yamicsofts Windows 7 manager". Antagligen så finns det andra program som löser samma problem, men jag hade ju det liggande.

Köpte dessutom en ny mus eftersom min gamla gett upp, fick bli en Logitech M705, inte världens bästa men jag vet att den funkar eftersom jag har en sån på jobbet och priset var rätt. (331:- på Dustin). När jag installerade den så upptäckte jag en knapp som jag inte visste fanns på den. :P Så nu trivs jag mer med den både hemma och på jobbet. :P (En "programväxlarknapp" som är lite snikigt dold.)

Peace out!

No comments: