Monday, December 15, 2008

Meritlista...

Idag skulle vi enligt pappret ha lämnat in lappen där vi framför våra önskemål om framtiden, lappen där vi skrivit vad vi kan tänka oss att jobba med efter att ha släpat ut våra maskiner och skickat dom till Tomteboda, efter att ha åkt med till Tomteboda och utbildat de nya förarna, efter att ha förklarat varför jag har programmerat min maskin som jag gjort... Idag ska jag välja vilka alternativ jag kan tänka mig att jobba med. Rangordna min framtid. Egentligen är det ett lätt val, men jag vet samtidigt att det jag vill mest kommer jag troligen inte få göra.
Alternativen är att få följa med en av maskinerna till den nya avdelningen, jobba på lager 7 - 4, jobba på lager vansinninga skifttider, jobba med print eller kuvertering hos min gamla chef eller service av kundägd elektronik.

Självklart lät elektroniken roligast eftersom jag är både utbildad till det och har jobbat med det tidigare, men för säkerhets skull så ringde jag killen som ansvarar för jobbet i fredags för att förhöra mig lite om det. Förmodligen skulle jag ha roligare genom att häfta fast min stortå i en masonitskiva några gånger om dagen. :) Jobbet, som arbetsledaren beskrev det, går ut på att koppla in en box, funktionstesta den, ev. uppgradera den (via automatik) för att sedan koppla ur den, klassa den och packa ner den. Inget skruva, ingen avancerad felsökning, "reparation? Nej, vi byter ut dom." Med andra ord är det så långt ifrån ett drömjobb man kan komma, enda fördelen som jag ser det nu är att det är 7 - 4...

I andra hand (eller numer första hand) så hade jag tänkt välja att få följa med min gamla maskin till den nya avdelningen. Det kan vara intressant det med, dessutom har jag ett par års erfarenhet av maskinen och känner folket, men tyvärr så tror jag att de som jobbar med maskinen idag (och jobbade med den före mig) kommer att ta de platser som finns, så det kan jag nästan helt säkert glömma.

I tredje hand (eller numer andra hand) så väljer jag lagerjobbet. Kan vara helt ok, också 7 - 4 (eller ständig kväll, men det är inget alternativ för mig...), truckkort är meriternade, inte för att jag har något, men om jag blir tillfrågad så går jag gärna utbildning för det. :)

Mest troligt är väl att jag hamnar på att testa boxar för kunds räkning, lite grann som att sätta plant fast utan frisk luft eller motion, vilket inte känns inspirerande. Däremot så finns det ju en liten chans att jag kan ta tag i tillvaron och börja träna igen om jag jobbar dagtid _alla_ veckor. :) Något positivt i regnperioden.

Nu är det dag för mig att ta tag i tillvaron och försöka hitta gymkläderna, ska få ett nytt träningsprogram idag, det känns som om det verkligen är på tiden.

3 comments:

Anonymous said...

Det är samma skitväder här. Reg dimma och 2 grader varmt. Skulle vara jäkligt glad om jag hittade julstämningen nånstans. Hittar jag den hör jag av mej.
Ha det bäst
Birgitta

Anonymous said...

En sak jag undrar över som du skrev:

"varför jag har programmerat min maskin som jag gjort... "

Hm, kan det vara så att maskinen ska utföra en "exakt" process och inget annat?


Eller finns det fler variabler med i ekvationen?

Granlund said...

Faktiskt så finns det galet många variabler i ekvationen... Man kan välja att tvinga maskinen till vissa saker, eller få den att följa instruktionen som den läser in, men för att få den att följa instruktioner innebär det att tattarna som skriver dom måste göra rätt, och det händer inte allt för ofta... :P