Tuesday, March 24, 2009

Kära dagbok...

Jag satt faktiskt och funderade på om jag skulle starta en ny blogg, en anonym där jag kan spy galla över idioter i omgivningen och folk som inte lärt sig något av vad jag försökt lära ut, men kom underfund med att om jag gjorde det så skulle jag inte orka med att skriva i den här längre. Så, änsålänge finns ingen anonym blogg med mina tassavtryck på. Några gamla som jag inte lagt ner, några påbörjade men döda och den här med omgivning finns.

Inatt när jag kom till jobbet så fick jag höra att det gått lite knackigt för de som kör maskinen, och att min efterträdare försökt lägga in ett jobb i maskinen men inte hunnit färdigt tidigare på dagen. Så jag började natten med att försöka avsluta vad de lagt i. Ett enkelt jobb, ett papper med ett plastkort som ska vikas och stoppas ner i ett kuvert innan det limmas igen. Tydligen så var det inte så enkelt, för de hade micklat sönder en enhet på maskinen, ställt om pappersmatningen så att den var helt åt helvete och blandat om korten lite, antagligen för att skoja till det lite. (Eller hur det nu var.) Några av de mantran jag försökt få dem att lära sig är:

  1. Om du har problem med arkmataren så börja med att centrera den och rikta upp maskinen framåt. (När jag kom var den 2mm offcenter vilket räcker gott och väl till Hell-on-earth.)
  2. Ge fan, verkligen, ge fan i att skruva på inställningarna i samlingsstationen, den är ömtålig och kommer generera kvaddar om du inte vet exakt vad du gör... (5mm glapp och snedställd när jag kom) 
  3. WWGD, What Would Granlund Do? Börja inte med att fippla sönder saker, stanna upp, tänk till och se efter vad som felar innan du har sönder nåt. (Inte ens den biten fungerade.) 
  4. Så lite glapp som möjligt i Malteserkorsen, ju tightare desto mindre chans för försändelserna att kvadda. (Eller hur? Det var visst bara jag som trodde på det... Men vill dom betala för att jag ska glida runt och rätta till saker så visst...) 
 Så natten var ganska kontraproduktiv, jag la ner mer tid på att ställa in grundinställningar än jag faktiskt körde. :P
På morgonkvisten så började jag kolla på jobbet som inte hunnits med att färdigställa. :P Jag skulle vilja säga att troligtvis så har han bara kopierat ett gammalt jobb och gått hem, allt i setupen var fel, förutom formatet som är allmängiltigt. :P Jag hann inte riktigt färdigt med det, jag började kvart i 6 och la övertid till halv sju, så sen får de lösa resten själv. Det tar oftast ett par timmar att lägga in jobb i maskinen...

Så annars? Jo, det är ganska bra, ligger på hotell igen och tycker att det är rätt segt, men förhoppningsvis så är betalningen tillräckligt bra för att det ska vara värt det i slutänden. Kanske hänger jag med polaren på "födelsedagsmiddag" ikväll, var tydligen en bekant till honom som fyller år. Men det känns sådär, de ska till ett ställe som har över 220 ölsorter och jag börjar jobba vid midnatt... :P Låter som en dålig ide i min värld...

Nu ska jag ägna mig åt något annat, vet bara inte riktigt vad än... Ha det bra, och tack för att du läser det här! Ta hand om dig! :P

No comments: