Sunday, January 4, 2009

Funderingar...

Nu har jag funderat en hel del på det här och kommit fram till att jag tycker inte alls att det är roligt att behöva kliva upp och jobba imorgon. Det måste ju vara en av de sämre idéerna som jag hört på länge? Jag menar, vem kommer sakna ett plastkort som inte levereras på Måndag? Spelar det någon roll om du får vänta en dag extra? Jag menar, visst, ibland spelar det faktiskt roll, ibland har man bråttom med sina rabatter och kundförmåner, men inte runt storhelgerna. Har du så bråttom med kortet så skulle du beställt det långt före jul, eller så får du ge dig till tåls till efter helgerna... Fast så resonerar tydligen inte fabriken jag knegar på, där ska vi in och producera plast till folk som har bråttom imorgon bitti. Kanske behöver någon norrman sitt kort till något som han inte visste om häromdagen?

Vet int', och jag bryr mig inte heller. Jag kommer vara där, klockan 6 på morgonen (om nu inte något skumt inträffar) för att levera plasten till dig. Hoppas du uppskattar den och tänker på mig varje gång du drar kortet i en terminal. Hoppas du inser att all plast du har i plånboken producerats av någon stackars dåre någonstans i världen. Jag vet att jag inte tänkte på kort så innan jag började där jag är idag. :) Kort kom magiskt hem till mig, det fanns ju inte handstil eller så på varken brevet eller kortet, så det måste ha varit en maskin. Någonstans hällde man i några liter plast och ett par rullar papper i en maskin för att sen gå hem och lägga sig. :)

Jag vet inte...

Men egentligen så är det rätt fascinerande hur mycket av allt som finns i ens omgivning som man inte vet något om. Eller som man aldrig reflekterar över komplexiteten i. Saker som man inte inser hur mycket jobb det ligger bakom egentligen. Saker som inte helt magiskt faktiskt dyker upp runt en.

Stanna upp, titta, tänk. Låter som en sekt eller någon flummig guru, men gör som du vill,  ta en sak i din närhet och klura på hur den hamnade där.

Lycka till, och god natt, nu ska jag göra mig klar för att producera plasten du ska bära runt i din plånbok imorgon...

3 comments:

Anonymous said...

Hej!
Bra skrivet!
Som du säger är det så mycket runt omkring dig som bara funkar utan att man vet hur. Jag är själv gift med en lastbilschaufför. Innan så var bilden av chaufförer att de var feta, skitiga och satt och körde hela dagarna. Idag vet jag annat. Av de tio timmarna han jobbar varje dag kanske han kör lastbil 4 timmar. Mestadels är det lastning och lossning av gods som han gör. Ofta för hand. Tänk dig inför sommar och vintersäsongen när alla ska byta däck på sina bilar. Däcken är lastade och lossade för hand. Ett eller två i taget. En lastbil kan innehålla en hel jävla massa däck! ;-) Det är ganska kul när man gör som du säger. Stannar upp och tänker efter hur saker och ting verkligen fungerar. Det är inte alltid som man tror inte. Idag har jag lärt mig att uppskatta mitt ica-kort!
Ha en underbar dag!
/Annica

Anonymous said...

Tjaa, tyvärr kanske vi känner likadant, vi måste upp och få allt och rulla på.

Det kanske är en fråga om belöning? Vi måste alla jobba för att få betalt.

Anonymous said...

Dom flesta av oss drivs av att vi måste jobba in pengar. suck!