Sunday, November 2, 2008

Dan före dan...

På lördagsmorgonen så vaknade vi faktiskt i tid, så vi släpade oss upp, frukostade riktigt lyxigt (nära nog hotellfrukost... :P ) och kravlade ut i bilen. IKEA firade ju 50 rätt nyss, så vi bestämde oss för att ta en tur dit. Trevligt, och ännu trevligare när vi efter IKEA tog en tur förbi min absoluta favorit-pizzeria i Älmhult, Sorellos. Sorellos har ruskigt dyra pizzor, men det är inte mycket som klår deras "Parma" pizza med parmaskinka, cocktailtomater och lite annat lull-lull. Det enda som faktiskt klår den (i pizzaväg) är Sorellos "Breasola" som är ännu lyxigare, marinerade vitlöksklyftor, breasola, ruccola, parmesanost och mozarella. Sjukt gott. Sjukt dyrt! (120:-) Men men, ibland får man offra sig. :) (Eller varje gång vi är på IKEA för att vara precis.)

När vi kommer hem så tar vi det lugnt ett tag, lillebror förberede middagen igen, fast idag får vi Wallenbergare, som pannbiffar fast ändå inte. Köttfärs, grädde, ägg och kryddor är allt man har i, sen vispar man ur pannan med grädde också. Onyttigt, och värre blev det med murkelstuvning till. Men ack så gott. Till förrätt så slängde jag ihop parmalindad mozarella som jag serverade på en bädd av ruccola (utom till damerna som tydligen inte äter grönsaker) och en skiva honungsmelon, alltihop med några droppar karl-johansvampsolja. Ruskigt gott det med.

Till efterrätt så gjorde jag min klassiska tårta. Nöt och mördegsbotten med nougat, marsankräm och vispad grädde, toppad med mandarinklyftor och riven blockchoklad. Att jag gått upp i vikt i helgen behöver jag inte berätta antar jag? Avslutade kvällen med min "30års fest". Fruga mådde inte toppen så hon vilade mest och tog det lugnt, så det var jag, lillebror och hans flicka som festade. Trevligt, men gamlingen lyckades de inte hålla jämna steg med, så när de somnade så gick jag upp och lade mig med. En riktigt bra dag var det i alla fall!

Det här inlägget bakdaterar jag inte, men delar på dem iallafall.

Simma lugnt!

No comments: