Wednesday, November 12, 2008

Tryckkokare...

På fredag så ska jag köpa mig en tryckkokare tänkte jag, fick lite pengar  i födelsedagspresent och har redan bestämt mig för att köpa en "Dremel", ett multiverktyg som klarar det mesta. Förutom Dremeln så blir det en tryckkokare. Butiken i stan har ett bra erbjudande på en OBH 4-liters med insats, där man dessutom får med en kockkniv. (Nej, jag behöver den egentligen inte, men det är dumt att tacka nej... :D)

Någon som har tips och recept till en tryckkokare? Eller bara egna erfarenheter? Hojta, jag är nyfiken...

3 comments:

Anonymous said...

Vad i helvete är en tryckkokare?????

Granlund said...

Haha, i en Tryckkokare lagar du mat med högt tryck skapat av instängd vattenånga.

Detta är ett effektivt sätt att laga mat på och koktiden kan förkortas med upp till 70%. Mat som tillagas i en tryckkokare blir mer hälsosam då maten behåller sina naturliga vitaminer och mineraler bättre.

Eftersom tillagningstiden är kort och det behövs lite vatten är tryckkokaren ett mycket energisparande alternativ.

Anonymous said...

Jag har också nyligen skaffat mig en tryckkokare. OBH Nordica 4 liters. Kika in på min blogg, där har jag i dagsläget 3 tryckkokarrecept!