Saturday, October 11, 2008

Kilopris...

Jag kommenterade just Galna Kockens inlägg om Hur människor prioriterar. Galna kocken kommentarar hur vi vanliga dödliga reagerar över priser på saker och ting, som tillexempel den gorgonzola han nämner och som kostar ~200kr/kg. Visst, det reagerar jag också på, men varför då? När jag fortfarande snusade, och det hade jag nog gjort nu med om det inte vore för att jag är en envis jävel så kostade snus ~40:- / dosa, en dosa innehöll 50g. Det ger 800:-/kg, numer är det ~50:-/dosa och 45g/dosa, så det ger ~1100:-/kg. En summa man gladeligen betalade för att få fortsätta vara en frisk och sund(?) människa. Varför reagerar man inte mer på vad ett gift kostar gentemot en bit ost, eller för att förenkla det ännu mer, ett kilo oxfilé kostar i runda slängar 270:- (Frugan hittade just oxfilé för 390:- / kg) , det betalar jag och förmodligen många andra utan att blinka eftersom oxfilé är det "finaste köttet du kan ha". Progapanda javisst, samma som med snus, eller förmodligen cigaretter... Vad väger ett paket cigaretter? Inte en susning, jag slutade röka för ~8 år sen eller nåt, och inte ens då hade jag koll på vad de vägde, men räkna på det.. Det gör nog ganska ont om du sitter i andra änden på den där giftpinnen. :)

Nu, nu ska jag med gott samvete lägga mig och drömma om en oxfilé, istället för 1100 kronor kilot för en last som är i princip menlös(men ack så god.)

No comments: