Friday, October 10, 2008

Om det ringer...

SMS: "Om det ringer och nr börjar på +25, svara inte då. Kostar 160 kr/min. Någon som kommit på ett sätt att tjäna pengar. Sprid ut detta."

Inget som jag oroade mig för, jag svarar generellt aldrig på utlandsnummer om jag inte a. förväntar mig samtalet, eller b. en bekant till mig är utomlands och jag vet att landsnumret stämmer.

Men en fundering bara sådär... Om numret som jag vet kostar ~160:- / min ringer upp mig och jag inte svarar, kan jag polisanmäla det hela som bedrägeriförsök? Eller måste jag svara och sen anmäla det hela som bedrägeri? Eller klassas det inte alls som bedrägeri eftersom jag "godkänt" det inkommande samtalet? (Även om det är bortom alla tvivel vad syftet med det hela vara så får jag väl ändå skulden för att ha svarat på ett svindyrt telefonsamtal? Det är ju ändå "upp till mig" att besvara eller avvisa det hela?) För om jag inte torskar på det så har ju staten helt plötsligt ogiltiförklarat vägtullarna med. :)
-"Jag visste inte om det, så då kan det inte vara mitt problem..."
-"Nej, men det var ju tydligt skyltat hela vägen fram till själva tullen!"
-"Men det är väl ändå inte upp till mig att hålla reda på sånt?"

Principen är väl egentligen den samma... Du måste ju ha stuckit huvudet i sanden och undvikit all kommunikation från omgivningen om du bommat det här. Till och med jag som skyr nyheter och tidningar har vetat om principen länge och just det här bedrägeriet i några veckor... Eller, man kan kanske beskylla operatören som inte tänder en varningslampa på min telefon när det kommer ett samtal som kostar stålar? :)

Märkliga tankar man kan få av en sån enkel sak.

Nu ska jag kolla på Fringe som jag spelade in igår, medan jag äter frukost... Så stör mig inte med konstiga samtal från +88, +25 eller valfri annan suspekt landskod som kommer irritera mig och kosta pengar.

Idiot!

No comments: